Gerrie Nicolaas

Ik ben blij dat ik kan bijdragen aan ‘een leven met kleur’ voor onze ouderen! Argos ErOpUit, hét uitstapjesbureau voor zelfstandig wonende senioren, is daar een mooi voorbeeld van.

Ik werk al ruim 15 jaar bij Argos Zorggroep. Ik ben begonnen als ambtelijk secretaris voor de centrale en lokale ondernemingsraden. Na 2,5 jaar maakte ik de overstap naar een geheel nieuw onderdeel binnen de zorggroep: Argos ErOpUit, hét uitstapjesbureau voor zelfstandig wonende senioren. Een overstap waar ik tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt van heb!

“Ik merkte dat deze doelgroep best veel aandacht vraagt en nodig heeft.”

Leuke kleinschalige uitstapjes voor ouderen
Samen met een collega bedachten we leuke kleinschalige uitstapjes die geschikt waren voor ouderen. Deze activiteiten brachten we onder de aandacht in een krantje waarin we deze uitstapjes toelichtten. De focus lag met name op het aanbieden van klassieke concerten in de Doelen, wat theatervoorstellingen bij verschillende theaters in de regio, koffie drinken en boodschappen doen of winkelen. Met twee busjes met ruimte voor negen personen en een clubje vrijwilligers zorgden we ervoor dat we zoveel mogelijk ouderen een fijne dag konden bezorgen.

“Aan de telefoon vertelden mensen dat ze door Argos ErOpUit weer konden genieten van wat zij vroeger ook zo vaak deden.”

Veel behoefte aan een meer aanbod
Er bleek een grote behoefte te zijn aan dit soort uitstapjes en veel vraag naar een groter en meer divers aanbod. Iedereen boven de 65 jaar oud kon zich opgeven voor onze uitjes en kreeg desgewenst het krantje met ons aanbod thuisgestuurd. Langzaamaan werd het aanbod breder en de ErOpUit krant groter en dikker. Steeds meer ouderen in het werkgebied van Argos Zorggroep wisten de weg naar Argos ErOpUit te vinden. Via familie of buren, via de huisarts of een berichtje in de lokale kranten. De telefoon stond niet stil!

De eenzaamheid onder ouderen is groot
Tijdens mijn werk hoorde ik vaak schrijnende verhalen. Ik had nooit verwacht dat de eenzaamheid onder deze doelgroep zo groot was! Regelmatig had ik huilende klanten aan de telefoon die zo blij waren dat ze eindelijk er weer eens op uit konden. Of dat dat ene uitje die week het enige sociale contact was dat zij hadden.

“De waardering, dankbaarheid en blijdschap die ik terugkreeg van de vele klanten (én hun familie), maakten de drukke periodes meer dan goed.”

In de beginperiode ging ik ook nog wel eens mee met een uitstapje en vooral bij de grotere evenementen in de weekenden was ik ter plaatse voor coördinatie en ondersteuning. En het was op die manier voor mij ook goed om te zien wat er in de praktijk allemaal bij komt kijken om een uitstapje vlekkeloos te laten verlopen. De eerste jaren van het bestaan van ErOpUit waren dan ook erg druk en werkweken van 60 uur waren geen uitzondering.

We leveren een bijdrage met een van Argos Services
Vandaag de dag is Argos ErOpUit een onderdeel geworden van Argos Services waarmee wij als team, samen met een grote groep vrijwilligers, nog veel meer mooie producten voor ouderen op de markt hebben gezet. Ik ben blij dat Argos Zorggroep dit allemaal mogelijk maakt en dat ik samen met het team van Argos Services een mooie bijdrage kan leveren aan ‘een leven met kleur’ voor onze ouderen!